Igomania w służbie nauki – czyli jak wykorzystać ogólnopolskie zainteresowanie tenisem? 

Cała Polska kibicuje Idze Świątek, a my podpowiadamy, jak wykorzystać to zaangażowanie podczas STEAM-owych lekcji. W naszych propozycjach znajdzie się coś i dla biologa, i dla fizyka. Zapraszamy do lektury i zachęcamy do testowania naszych pomysłów. Oraz oczywiście do podrzucania własnych! 

Fizyka 

Zacznijmy od rzeczy najbardziej oczywistej: Iga może uczyć… fizyki. Zaproś uczniów do badania, w jaki sposób zasady fizyki wpływają na grę w tenisa. Uczniowie mogą analizować takie aspekty jak:

  • Siła i ruch: jak różne siły (grawitacja, siła oporu powietrza, nacisk rakiety itd.) wpływają na tor lotu piłki tenisowej?
  • Kąt i prędkość: jak kąt uderzenia rakietą wpływa na prędkość i trajektorię piłki?
  • Energia kinetyczna i potencjalna: jaką energię ma piłka w różnych punktach lotu?

Na początek wspólnie obejrzyjcie wybrany fragment meczu. Wskaż na wideo istotne dla lekcji zjawisko i omów je. Następnie poproś uczniów, by przeprowadzili eksperyment z wykorzystaniem sprzętu do pomiaru prędkości piłki, kąta jej odbicia i siły uderzenia rakietą. Później poproś o przygotowanie prezentacji wyników w formie krótkiego pokazu slajdów zawierających obliczenia i wykresy. 

 

Plastyka

Połączenie plastyki z tematyką tenisa ziemnego to znakomity pomysł na angażujące zajęcia. Warto rozpocząć lekcję od przedstawienia historii i ewolucji rakiet tenisowych, oglądając zdjęcia i filmy. Następnie młodzież może przystąpić do projektowania własnych rakiet, uwzględniając zarówno estetykę, jak i funkcjonalność, rysując swoje pomysły na papierze. Kolejnym etapem może być tworzenie modeli 3D przy użyciu różnych materiałów, takich jak papier, tektura czy plastik. Wykorzystanie programów do projektowania 3D, na przykład Tinkercad, umożliwi uczniom cyfrowe modelowanie swoich rakiet.

Po stworzeniu modeli, uczniowie mają okazję przeprowadzić testy wytrzymałościowe i funkcjonalne, na przykład na mini kortach tenisowych. Analizując wyniki testów, będą mieli szansę wprowadzać poprawki i udoskonalać swoje projekty. Na zakończenie, uczniowie mogą zaprezentować swoje prace przed klasą, omawiając inspiracje i wnioski. Tego typu lekcja rozwija nie tylko umiejętności plastyczne, ale także wprowadza podstawy inżynierii i technologii, łącząc naukę z kreatywnością.

Dodatkowo, uczniowie mogą projektować stroje tenisowe, zwracając uwagę zarówno na estetykę, jak i funkcjonalność. Przygotowywanie rysunków i kolaży z użyciem różnorodnych materiałów pozwala na wyrażenie kreatywności. Niektórzy uczniowie mogą nawet spróbować uszyć sportowy strój i zaprezentować go przed klasą.

Innym świetnym pomysłem jest tworzenie plakatów promujących turnieje tenisowe lub kampanie zachęcające do zdrowego stylu życia poprzez sport. Fani Igi Świątek z pewnością chętnie stworzą banery czy billboardy promujące swoją ulubioną tenisistkę, co dodatkowo pobudzi ich wyobraźnię i zaangażowanie w projekty plastyczne.

Biologia i zdrowie

Przyglądanie się pracy ciał tenisistów może stanowić ciekawy punkt wyjścia do nauki anatomii czy fizjologii. Oglądając fragment meczu, uczniowie mogą analizować, jak ciało sportowca reaguje na intensywny wysiłek fizyczny podczas gry w tenisa albo które mięśnie i kości są najbardziej obciążone podczas takiej aktywności.

Dodatkowym urozmaiceniem zajęć może być rozegranie meczu tenisa, po którym uczniowie mogą przeprowadzać pomiary tętna i ciśnienia krwi, a także analizować pracę mięśni przed rozgrywką, w jej trakcie i po niej. Mogą także stworzyć modele 3D mięśni i stawów, które są najbardziej zaangażowane podczas gry.

Matematyka w statystykach 

Również matematycy mają szansę wykorzystać fascynację tenisem, zapraszając swoich uczniów do zbierania i analizowania danych statystycznych z meczów tenisowych. Mogą oni analizować takie elementy jak:

  • Średnia prędkość serwisu: analiza prędkości serwisu różnych zawodników.
  • Wskaźniki sukcesu: obliczanie procentu punktów zdobytych po pierwszym serwisie.

Możemy zaprosić uczniów do stworzenia bazy danych wyników meczów tenisowych i ich analizy za pomocą narzędzi statystycznych. Uczniowie mogą także zaprezentować wyniki w formie wykresów i tabel.

 

Na językach całego świata 

Ogromne zainteresowanie tenisem ma oczywiście odzwierciedlenie w mediach. Warto wykorzystać teksty prasowe jako punkt wyjścia do lekcji języka polskiego. Na najbardziej podstawowym poziomie doskonałym pomysłem jest wykorzystanie tekstów sportowych do przeprowadzenia analizy struktury artykułu prasowego. Uczniowie mogą podzielić artykuł na sekcje i omówić funkcję każdej z nich, jak również porównać strukturę różnych artykułów. 

Ponadto, korzystając z faktu, że teksty sportowe są zazwyczaj barwne i dynamiczne, można wykorzystać je do identyfikacji i omówienia użytych w nich środków stylistycznych. 

Po każdym z takich ćwiczeń analitycznych warto zaprosić uczniów do stworzenia własnego tekstu z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i narzędzi.

 

Mamy nadzieję, że przetestujecie choć jeden z tych pomysłów. Zapraszamy do dzielenia się z nami efektami. Trzymamy kciuki za udane lekcje. I oczywiście za Igę Świątek!