Choć ludzki mózg wciąż skrywa wiele tajemnic, to dzięki prowadzonym przez naukowców badaniom, całkiem sporo o nim wiemy. Chociażby to, w jaki sposób mózg się uczy – wyjaśnił to w 1949 r. kanadyjski uczony Donald O. Hebb.
Mózg nie potrafi się nie uczyć! Robi to nieustannie.
Ale z pewnymi ograniczeniami, bowiem mózg:
- nie lubi uczyć się treści, które zostały narzucone (jak w szkole!),
- uczy się mimochodem, podczas zabawy czy działania z rówieśnikami, na spacerze, w sklepie, w każdej sytuacji.
„Każda czynność związana z nauczaniem prowadzi do zmian w mózgu.
Dlatego najlepiej może uczyć ten, kto rozumie, kiedy i dlaczego dochodzi do zmian.
Wielu nauczycieli niestety uważa nadal, że uczniom wystarczy powtórzyć wszystko trzy razy”.
Gerhard Roth
(Źródło: Cz. Plewka, M. Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Szczecin 2010, str. 44.)
Każda nowa umiejętność zostaje zapisana w mózgu w postaci połączenia neuronów. Połączenie takie nazywamy synapsą. Ćwiczenie tej umiejętności wzmacnia połączenie między komórkami nerwowymi, co wpływa na szybkość przesyłanych impulsów nerwowych.
Środowisko, w jakim rozwija się dziecko, ma wpływ na rozwój sieci neuronalnej w jego mózgu. Tworzenie środowiska bogatego w różnorodne bodźce i wielozmysłowa stymulacja mogą przyczynić się do rozwoju i rozbudowy tej sieci.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniu mózgu w procesie nauki i wykorzystać to, by uczyć efektywniej, zapisz się na kurs „STEAMowe ABC”.
Autorka: Katarzyna Trojańska