Jak się uczy mózg?

folder_openSTEAM w pigułce

Choć ludzki mózg wciąż skrywa wiele tajemnic, to dzięki prowadzonym przez naukowców badaniom, całkiem sporo o nim wiemy. Chociażby to, w jaki sposób mózg się uczy – wyjaśnił to w 1949 r. kanadyjski uczony Donald O. Hebb.

Mózg nie potrafi się nie uczyć! Robi to nieustannie. 

Ale z pewnymi ograniczeniami, bowiem mózg:

  • nie lubi uczyć się treści, które zostały narzucone (jak w szkole!),
  • uczy się mimochodem, podczas zabawy czy działania z rówieśnikami, na spacerze, w sklepie, w każdej sytuacji. 

„Każda czynność związana z nauczaniem prowadzi do zmian w mózgu.
Dlatego najlepiej może uczyć ten, kto rozumie, kiedy i dlaczego dochodzi do zmian.
Wielu nauczycieli niestety uważa nadal, że uczniom wystarczy powtórzyć wszystko trzy razy”.

Gerhard Roth

(Źródło: Cz. Plewka, M. Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć, Szczecin 2010, str. 44.)

Każda nowa umiejętność zostaje zapisana w mózgu w postaci połączenia neuronów. Połączenie takie nazywamy synapsą. Ćwiczenie tej umiejętności wzmacnia połączenie między komórkami nerwowymi, co wpływa na szybkość przesyłanych impulsów nerwowych. 

Środowisko, w jakim rozwija się dziecko, ma wpływ na rozwój sieci neuronalnej w jego mózgu. Tworzenie środowiska bogatego w różnorodne bodźce i wielozmysłowa stymulacja mogą przyczynić się do rozwoju i rozbudowy tej sieci.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniu mózgu w procesie nauki i wykorzystać to, by uczyć efektywniej, zapisz się na kurs „STEAMowe ABC”.

Autorka: Katarzyna Trojańska