Zbliża się 11 listopada, czyli Narodowe Święto Niepodległości – doskonała okazja do głębszego zanurzenia się z uczniami w tematy patriotyzmu i historii Polski. Dla nauczycieli to wyzwanie – jak mówić o patriotyzmie, by angażować, inspirować i przy okazji rozwijać praktyczne umiejętności uczniów? Oto propozycja zajęć patriotycznych z okazji Święta Niepodległości w duchu STEAM, która zachęca uczniów do odkrywania polskiego dziedzictwa przez pryzmat nauki, sztuki i technologii.
Podstawowym celem jest pokazanie uczniom, że patriotyzm to nie tylko historia, ale i współczesność, i że warto patrzeć na Polskę przez pryzmat nowoczesnych technologii, inżynierii, sztuki oraz przyrody. Dzięki projektom STEAM uczniowie mogą odkryć, jak tradycja łączy się z innowacją, a symboliczne wydarzenia i postaci historyczne stają się punktem wyjścia do kreatywnej pracy.
Projekt „Śladami Niepodległości” – interdyscyplinarna gra terenowa
Wprowadzenie do projektu
Zamiast tradycyjnej lekcji, zapraszamy uczniów do przeżycia przygody „Śladami Niepodległości” – angażującej gry terenowej, która przenosi ich w świat historii i dziedzictwa Polski, a jednocześnie rozwija ich umiejętności w obszarach STEAM. W przestrzeni szkoły i jej okolic zaaranżowane zostaną stacje tematyczne, z których każda odkrywa inny aspekt polskiej niepodległości, łącząc naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę z najważniejszymi wydarzeniami i symbolami naszej drogi do wolności.
Uczniowie, podzieleni na zespoły, stawią czoła wyzwaniom na każdej ze stacji: będą szyfrować wiadomości jak dawni polscy szpiedzy, tworzyć modele inżynierskie symbolizujące polskie miasta z 1918 roku, czy przekształcać pieśni patriotyczne w cyfrowe interpretacje. Na zakończenie tej podróży po przeszłości i przyszłości uczniowie wrócą do klasy, by podzielić się swoimi odkryciami i refleksjami, które z pewnością na nowo rozpalą ich wyobrażenie o patriotyzmie.
To nauka i historia, które się przeżywa, a nie tylko poznaje – współczesny sposób na budowanie więzi z polskim dziedzictwem, pełen kreatywnych wyzwań i inspirujących wniosków.
Etapy i zadania do realizacji
Stacja 1: „Kod szyfranta” (Technologia i Historia)
Zadanie: Na początku XX wieku polscy szpiedzy i szyfranci odgrywali kluczową rolę w walce o wolność. Na tej stacji uczniowie dostają zaszyfrowaną wiadomość, którą muszą rozszyfrować, używając prostego kodu (np. kodu Cezara lub kodu Morse’a). W wiadomości mogą znajdować się wskazówki do kolejnych zadań lub fragmenty historyczne na temat wydarzeń z listopada 1918 roku.
Cel: Rozwój myślenia logicznego oraz zapoznanie uczniów z podstawami kryptografii i jej rolą w historii Polski.
Stacja 2: „Symbole polskiej przyrody” (Nauka i Sztuka)
Zadanie: Uczniowie otrzymują zestaw ilustracji polskich gatunków chronionych, takich jak żubr, bocian, czy dąb szypułkowy, oraz materiałów do stworzenia prostych modeli. Ich zadaniem jest wybranie jednego gatunku, który symbolizuje dla nich Polskę, wykonanie jego modelu i przygotowanie krótkiej informacji o jego znaczeniu dla ekosystemu. Następnie tworzą „mapę symboli przyrodniczych” w skali szkoły.
Cel: Budowanie świadomości ekologicznej i ukazanie, że patriotyzm to również dbanie o środowisko i szacunek dla rodzimych gatunków.
Stacja 3: „Polska w 3D – makieta miasta” (Inżynieria i Matematyka)
Zadanie: Uczniowie tworzą makietę miasta (lub jego fragmentu), które miało znaczenie w okresie walk o niepodległość (np. Lwów, Warszawa, Kraków). Każda grupa ma do dyspozycji kartony, patyczki, farby, plastelinę, a zadaniem jest stworzenie charakterystycznych budynków, miejsc czy symboli. Można również włączyć element obliczeń matematycznych – przeliczenie proporcji, skali budynków czy odległości.
Cel: Rozwijanie myślenia przestrzennego, kreatywności i umiejętności pracy w grupie oraz refleksja nad historycznym i kulturowym znaczeniem polskich miast.
Stacja 4: „Muzyka w służbie niepodległości” (Sztuka i Technologia)
Zadanie: Na tej stacji uczniowie wybierają jedną ze znanych pieśni patriotycznych (np. „Rota”, „Warszawianka”) i tworzą jej interpretację za pomocą nowoczesnych technologii. Mogą nagrać klip wideo z wykonaniem zwrotki, użyć aplikacji muzycznych do stworzenia podkładu lub zaprogramować prosty syntezator dźwięku.
Cel: Połączenie muzyki, technologii i patriotyzmu, a także pokazanie, że sztuka i technologia mogą współpracować, aby przywołać historyczny klimat.
Stacja 5: „Most do przeszłości” (Inżynieria i Matematyka)
Zadanie: Zadaniem uczniów jest zbudowanie małego „mostu symbolicznego” z materiałów dostępnych na stacji (np. patyczków do lodów, plasteliny). Most symbolizuje połączenie przeszłości z przyszłością. Po zakończeniu konstrukcji każda grupa wpisuje na moście krótkie przesłanie dla przyszłych pokoleń – co, ich zdaniem, należy zrobić, by zachować i dbać o wolność Polski.
Cel: Rozwój kreatywności, umiejętności inżynieryjnych i myślenia o wartości dziedzictwa historycznego.
Podsumowanie gry – „Co oznacza dla mnie niepodległość?”
Po zakończeniu gry terenowej uczniowie wracają do klasy i omawiają swoje wrażenia. Każda grupa prezentuje efekty swojej pracy oraz refleksje na temat tego, co oznacza dla nich patriotyzm i jak dzisiejsza niepodległość przekłada się na ich codzienność. Dzięki różnorodności zadań uczniowie mają okazję do kreatywnej ekspresji i głębszego spojrzenia na historię Polski.
Dlaczego warto?
Taki sposób prowadzenia zajęć patriotycznych pozwala uczniom podejść do historii w sposób aktywny i zaangażowany. Dzięki metodzie STEAM uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale też uczą się współpracy, kreatywnego rozwiązywania problemów i doceniania dziedzictwa narodowego. Każda stacja pozwala spojrzeć na patriotyzm z innej perspektywy: przez pryzmat nauki, technologii, sztuki i przyrody.
Dla nauczycieli organizacja takiego wydarzenia to okazja do wprowadzenia świeżego, innowacyjnego podejścia do nauki o Polsce, które angażuje uczniów, rozwija ich umiejętności i pokazuje, że patriotyzm można realizować na różne sposoby – od ochrony przyrody, przez kulturę, aż po budowanie mostów łączących przeszłość z przyszłością.