Kompetencje przyszłości – ważne wsparcie w odnalezieniu się na rynku pracy

folder_openSTEAM w pigułce
Dłonie dziecka na laptopie podczas programowania

Czym są kompetencje przyszłości oraz dlaczego są takie ważne i czemu warto wyposażyć w nie uczniów? Powód jest bardzo prosty – chodzi o to, by w przyszłości jak najlepiej odnaleźli się na rynku pracy. A rynek ten bardzo dynamicznie się zmienia. Niektóre zawody z niego zupełnie znikają, zmienia się zapotrzebowanie na określone umiejętności (bo na przykład w danym obszarze człowieka zastępują maszyny), a w ich miejsce pojawiają się zupełnie nowe.

Eksperci zajmujący się rynkiem pracy prognozują, jakie będą najbardziej potrzebne kompetencje.

Poniżej wyniki tych analiz.

W naszym kursie – STEAMowe ABC Fundacji Szkolnej znajdziecie odpowiedź, jak kształtować kompetencje przyszłości u swoich uczniów oraz praktyczne wskazówki do prowadzenia lekcji, które pomogą te umiejętności rozwijać. Już w pierwszym module naszego kursu, skupiamy się na temacie kompetencji przyszłości.

Raport analityków McKinsey dzieli kompetencje przyszłości na trzy obszary:

Źródło: Renata Włoch, Katarzyna Śledziewska, Kompetencje Przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym, DELab UW, str 16.

https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/09/kompetencje_przyszlosci_raport-1.pdf.

Kompetencje technologiczne potrzebne do obsługi skomplikowanych maszyn będą niezbędne. Jednak kluczowe dla człowieka i jego bezpiecznej pozycji na rynku pracy wydają się być kompetencje nieosiągalne dla robotów, takie jak inteligencja emocjonalna i społeczna, kreatywność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, dokładna i elastyczna percepcja. 

Eksperci World Economic Forum jako najważniejsze kompetencje przyszłości wskazują:

  1. Myślenie analityczne i innowacje
  2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
  3. Złożone rozwiązywanie problemów
  4. Krytyczne myślenie i analizę
  5. Odporność, tolerancję na stres i elastyczność
  6. Kreatywność, oryginalność i inicjatywę
  7. Przywództwo i wpływ społeczny
  8. Rozumowanie, rozwiązywanie problemów i ideację (generowanie, rozszerzanie i testowanie pomysłów)
  9. Inteligencję emocjonalną
  10. Umiejętność projektowania i programowania technologii

Źródło: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf

Zapisz się na kurs STEAMowe ABC i zobacz, jak możesz pomóc swoim uczniom rozwijać kompetencje przyszłości. 

Autorka: Katarzyna Trojańska