Najważniejsze trendy w szkolnictwie wyższym w 2024 roku  

folder_openGłos biznesu, STEAM w pigułce
commentBrak komentarzy

W miarę jak globalny krajobraz szkolnictwa wyższego nadal się rozwija, edukatorzy, instytucje i uczniowie znajdują się na skrzyżowaniu postępu technologicznego, zmieniających się potrzeb społecznych oraz innowacji pedagogicznych. Rok 2024 jawi się jako okres transformacyjny, z wieloma trendami kształtującymi przyszłość szkolnictwa wyższego. W tej kompleksowej eksploracji zagłębiamy się w najważniejsze trendy, które prawdopodobnie zdefiniują krajobraz szkolnictwa wyższego w 2024 roku. Obejmują one technologiczną, dostępność edukacji, ewoluujące metody nauczania oraz rosnące znaczenie umiejętności miękkich.

Przyspieszenie transformacji cyfrowej i modele nauczania hybrydowego

W 2024 roku przyspieszenie transformacji cyfrowej w szkolnictwie wyższym będzie widoczne. Pandemia COVID-19 była katalizatorem, który skłonił instytucje do przyjęcia nauczania online, a ten trend będzie kontynuowany i ewoluował. Rozwiązania EdTech, takie jak wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), odegrają kluczową rolę w tworzeniu immersyjnych i angażujących doświadczeń edukacyjnych. Sztuczna inteligencja (AI) również zyska na znaczeniu, oferując spersonalizowane ścieżki nauki i automatyzując zadania administracyjne, zwiększając tym samym efektywność.

Nauczanie hybrydowe, łączące komponenty stacjonarne i online, stanie się normą, a nie wyjątkiem. Ten model oferuje elastyczność studentom, umożliwiając im wybór najbardziej efektywnego środowiska nauki w zależności od ich potrzeb. Instytucje będą inwestować w tworzenie płynnych przejść między trybami online i offline, tworząc dynamiczny ekosystem edukacyjny, który dostosowuje się do preferencji i okoliczności poszczególnych uczniów.

„Cyfrowa transformacja edukacji ma potencjał do fundamentalnej poprawy doświadczenia nauczania i uczenia się. Pandemia COVID-19 dostarczyła pozytywnego bodźca dla edukacji cyfrowej, ale musimy dalej wykorzystywać niezbędne narzędzia i systemy, aby dostosować nauczanie do potrzeb każdego ucznia i projektować systemy wczesnego ostrzegania, aby zidentyfikować uczniów zagrożonych porzuceniem szkoły,” powiedział Sekretarz Generalny OECD, Mathias Cormann.

Nacisk na uczenie się przez całe życie i skupienie na równości i integracji

Koncepcja uczenia się przez całe życie zyska nowe znaczenie w 2024 roku, odzwierciedlając potrzebę ciągłego rozwijania umiejętności na szybko zmieniającym się rynku pracy. Instytucje szkolnictwa wyższego będą coraz częściej oferować modułowe kursy, mikrocertyfikaty i programy studiów składalnych, umożliwiając uczniom zdobywanie i aktualizowanie konkretnych umiejętności przez całą karierę. Tradycyjny model czteroletnich studiów zostanie uzupełniony elastycznymi, dostępnymi na żądanie, możliwościami nauki.

Rozwiązanie problemów związanych z równością i integracją będzie kluczowym tematem w szkolnictwie wyższym. Instytucje przyjmą strategie mające na celu uczynienie edukacji bardziej dostępną dla grup niedostatecznie reprezentowanych, zapewniając, że środowiska nauki są inkluzywne i wspierające. Obejmuje to uwzględnianie różnorodnych perspektyw w projektowaniu programów nauczania, udzielanie wsparcia finansowego oraz wykorzystywanie technologii do usuwania barier dostępu.

Wzrost edukacji opartej na kompetencjach i integracja wirtualnych laboratoriów i symulacji

Edukacja oparta na kompetencjach będzie nadal zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku, pozwalając uczniom na postęp w oparciu o opanowanie konkretnych umiejętności i wiedzy, a nie tradycyjne struktury czasowe. To podejście skoncentrowane na uczniu promuje głębsze zrozumienie materiału i bardziej spersonalizowane doświadczenie edukacyjne. Instytucje będą dostosowywać swoje programy nauczania i metody oceny, aby uwzględnić zasady edukacji opartej na kompetencjach.

Edukacja STEM przejdzie transformację dzięki integracji wirtualnych laboratoriów i symulacji. Te technologie zapewniają praktyczne doświadczenia w wirtualnym środowisku, pozwalając uczniom przeprowadzać eksperymenty, eksplorować koncepcje naukowe i rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów. Dostępność i opłacalność wirtualnych laboratoriów czynią je wartościowym dodatkiem tych tradycyjnych  .

Scholarlab ma ambitny plan, aby włączyć technologie gier w celu zapewnienia edukacji STEM w wysoce efektywny sposób. Firma projektuje nowoczesne, interaktywne laboratoria wirtualne w 3D, mające na celu znaczne poprawienie wyników nauki w zakresie nauk ścisłych.

Zaspokajając pilną potrzebę na rynku edukacyjnym, CEO ScholARlab, Balaji Venkataraman, zauważył: „Naszą misją jest rewolucjonizowanie edukacji STEM, sprawiając, że nauka przedmiotów ścisłych jest zabawna, interaktywna i dostępna dla wszystkich. ScholAR przekształca tradycyjne eksperymenty w fascynujące wirtualne doświadczenia, umożliwiając uczniom łatwe zrozumienie zasad naukowych”.

Blockchain dla certyfikatów i weryfikacji oraz ewolucja metod oceny

Technologia blockchain zrewolucjonizuje sposób wydawania i weryfikacji akademickich certyfikatów. W 2024 roku możemy oczekiwać zwiększonej adopcji blockchaina dla bezpiecznego i przejrzystego nadawania certyfikatów, co zmniejszy ryzyko oszustw. To zdecentralizowane podejście zapewnia jednostkom kontrolę nad ich zapisami akademickimi, czyniąc proces nadawania certyfikatów bardziej efektywnym i godnym zaufania zarówno dla pracodawców, jak i instytucji akademickich.

National Technological University (NTU), z siedzibą w Singapurze, jest wysoko oceniany i plasuje się w czołówce uniwersytetów zarówno w Azji, jak i na świecie. Oferują oni specjalistyczne kursy i programy studiów w zakresie blockchain.

Tradycyjne metody oceny będą ewoluować, aby lepiej mierzyć umiejętności, kompetencje i realne zastosowanie wiedzy przez uczniów. Formatywne oceny, oceny projektowe i adaptacyjne testy zyskają na znaczeniu, dostarczając bardziej kompleksowego zrozumienia zdolności ucznia. Ta zmiana jest zgodna z szerszym celem przygotowywania uczniów do wymagań współczesnego rynku pracy.

Spersonalizowane ścieżki nauki i rozwój umiejętności miękkich

Postępy w sztucznej inteligencji i analityce danych umożliwią tworzenie spersonalizowanych ścieżek nauki dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów. W 2024 roku platformy edukacyjne będą wykorzystywać zaawansowane algorytmy do analizowania stylów nauki, preferencji i danych dotyczących wyników uczniów, dostarczając dostosowane treści i zasoby. To spersonalizowane podejście zwiększa zaangażowanie uczniów i promuje głębsze zrozumienie materiału.

Rozpoznając rosnące znaczenie umiejętności miękkich w świecie zawodowym, szkolnictwo wyższe będzie kładło większy nacisk na ich rozwój. Komunikacja, krytyczne myślenie, współpraca i adaptacyjność będą zintegrowane z programami nauczania w różnych dyscyplinach. Programy edukacyjne będą dążyć do kształtowania wszechstronnych jednostek wyposażonych w umiejętności interpersonalne niezbędne do odniesienia sukcesu na szybko zmieniającym się rynku pracy.

Krajobraz szkolnictwa wyższego w 2024 roku jest gotowy na znaczące transformacje napędzane przez technologię, zmieniające się paradygmaty edukacyjne oraz zobowiązanie do inkluzywności. W miarę jak instytucje będą nawigować w tych trendach, kluczowe będą elastyczność i zdolność do adaptacji. Przyszłość szkolnictwa wyższego leży w tworzeniu dynamicznych, skoncentrowanych na uczniach środowisk, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby studentów i przygotowują ich na wyzwania oraz możliwości XXI wieku. Niezależnie od tego, czy będzie to za pośrednictwem innowacji cyfrowych, ewoluujących metod oceny, czy odnowionego nacisku na uczenie się przez całe życie, trendy roku 2024 malują obraz systemu szkolnictwa wyższego, który jest odporny, inkluzywny i gotowy kształtować przyszłość nauki.

Autor: Janifha Evangeline

Opracowanie: Agnieszka Jóźwicka

Tekst źródłowy: Adapting to Change: The Top Higher Education Trends for 2024 (thehighereducationreview.com)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.
Aby kontynuować, musisz zaakceptować warunki