OctoStudio a STEAM — doświadczaj technologii z uczniami

folder_openSTEAM w pigułce

OctoStudio to nowa aplikacja mobilna opracowana przez Lifelong Kindergarten, grupę badawczą MIT Media Lab, która jest również twórcą popularnego Scratcha. Podczas gdy Scratch zrewolucjonizował sposób, w jaki dzieci uczą się podstaw programowania na komputerach, OctoStudio przenosi te możliwości na urządzenia mobilne, takie jak telefony i tablety. W duchu metodologii STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka), aplikacja ta umożliwia młodym użytkownikom tworzenie interaktywnych historii, animacji i gier w dowolnym miejscu i czasie.

Odkrzesłowienie uczniów

Informatyka często kojarzy się z długimi godzinami spędzonymi przed komputerem, co przyczynia się do stereotypu zgarbionego nerda-informatyka z problemami zdrowotnymi, takimi jak otyłość. Jednakże edukacja informatyczna nie musi wyglądać w ten sposób. Ważne jest, aby już na etapie kształtowania postaw i zainteresowań technologią pokazywać, że nauka informatyki może być połączona z ruchem i działaniem w terenie. OctoStudio jest doskonałym narzędziem, które pozwala uczniom na kreatywne wykorzystanie technologii w sposób aktywny i angażujący.

(Przyjazny interfejs aplikacji OctoStudio)

Możliwości programu

OctoStudio oferuje szeroką gamę funkcji, które wspierają kreatywność i rozwój umiejętności programistycznych. Warte uwagi są, chociażby takie zagadnienia, jak:

  • Tworzenie interaktywnych historii i gier: Użytkownicy mogą tworzyć projekty, które reagują na przechylenie telefonu, dotyk czy inne interakcje.
  • Wykorzystywanie zdjęć i dźwięków: Aplikacja umożliwia robienie zdjęć i nagrywanie dźwięków, które mogą być później używane w projektach.
  • Bloki kodowania: Prosty i intuicyjny interfejs oparty na blokach kodowania, który jest łatwy do zrozumienia nawet dla młodszych dzieci.
  • Praca offline: Uczniowie mogą tworzyć i edytować swoje projekty bez potrzeby połączenia z internetem, co jest szczególnie ważne dla społeczności z ograniczonym dostępem do sieci.
  • Udostępnianie projektów: Gotowe projekty mogą być łatwo udostępniane przyjaciołom i rodzinie, co sprzyja współpracy i dzieleniu się pomysłami.
  • Wsparcie dla różnych języków: OctoStudio wspiera wiele języków, co umożliwia dzieciom z różnych krajów naukę programowania w ich rodzimym języku.
  • Interfejs przyjazny dzieciom: Kolorowy i intuicyjny interfejs, który zachęca do eksperymentowania i zabawy.

Konkretne pomysły

Jak konkretnie warto wykorzystać aplikację OctoStudio? Wszystko zależy od inwencji nauczyciela, potrzeb dzieci, celów lekcji. Jednym z przykładów może być wspólna wycieczka na łono przyrody. Dzieci pod czujnym okiem nauczyciela obserwują świat fauny, zastanawiają się jakie zwierzęta można spotkać na przykład w lesie. Następnie organizujemy przystanek, czy to w środku lasu, czy w parku. Dzieci siadają wygodnie na kocach lub ławkach, tworzą aplikację, w której na ekranie umieszczają jedynie zwierzęta, jakie można znaleźć w lesie. Każde ze zwierząt porusza się w swoim tempie. Jedne są bardzo płochliwe, inne powolne, inne nieomal nie reagują na człowieka. Dlatego każde ze zwierząt powinno po potrząśnięciu telefonem, wykonać ruch stosownie do swojego charakteru. I w ten sposób można wdrożyć porównywanie – czy ślimak powinien poruszać się szybciej, niż wróbelek? Mamy tu już edukację przyrodniczą i odrobinę matematyki. Można iść o krok dalej, wprowadzając proporcję. Ile razy większe powinno być jedno zwierzę od drugiego? 

(Zastosowanie kodowania blokowego w ruchu zwierząt)

Kolejny z projektów, również w terenie, może być związany z odpowiedzialnym podróżowaniem i biwakowaniem. Najpierw nauczyciel wprowadza treści związane z odpowiedzialnością za siebie i innych w terenie (np. dlaczego przy dużym słońcu nosimy kapelusz, jak postępujemy ze śmieciami etc.). Po wprowadzeniu teoretycznym i omówieniu zagadnień w klasie dzieci otrzymują zadanie. Mają się samodzielnie przygotować na kilkugodzinne wyjście do parku, czy na biwak. Warto, żeby nauczyciel poinformował rodziców o tym, aby nie pomagali dziecku ten jeden raz w wyborze przedmiotów i przygotowaniu do wycieczki. To kluczowe do dalszej realizacji zadania.

Kolejnego dnia dzieci pod opieką nauczyciela wyposażonego w szkolny sprzęt z OctoStudio, wybierają się do parku na biwak bądź dłuższy spacer. W trakcie zajęć w terenie nauczyciel uważnie obserwuje przedmioty, jakie dzieci mają ze sobą. W parku dzieci omawiają, dlaczego zdecydowały się na zabranie akurat tych, a nie innych przedmiotów. Nauczyciel moderuje dyskusję. Następnie w aplikacji uczniowie tworzą ściągę młodego biwakowicza. Na scenie ustawiają przedmioty takie jak kapelusz, butelka wody, latarka, telefon. Po dotknięciu każdego z obiektów przedmiot może wydać dźwięk. Jednak dźwięki te uczniowie nagrywają samodzielnie. Nagrania powinny objaśniać, dlaczego wybrali taki przedmiot. I tak po dotknięciu kapelusza, uczeń usłyszy „Chronię przed upałami”, a po wybraniu telefonu przykładowo „W razie problemów, zadzwonisz do taty i mamy”. Na końcu uczniowie wymieniają się urządzeniami i odsłuchują wybranych argumentacji kolegów i koleżanek. Mamy tu nie tylko edukację informatyczną oraz technikę. Jest też odpowiedzialność za siebie i drugiego, a nawet elementy edukacji muzycznej – wszak nagrania muszą być słyszalne i dobrze wyartykułowane. 

Konkluzja

OctoStudio to innowacyjna aplikacja, która przenosi naukę programowania na nowe, mobilne tory. Dzięki niej dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności w duchu STEAM w sposób kreatywny, angażujący i aktywny. Aplikacja ta nie tylko uczy podstaw programowania, ale również zachęca do ruchu i eksploracji otaczającego świata. Dzięki bezpłatnemu dostępowi i braku reklam OctoStudio stanowi bezpieczne i przyjazne środowisko edukacyjne, które może stać się nieocenionym narzędziem dla nauczycieli i uczniów na całym świecie.

Jednakże, realizując proces wdrożenia OctoStudio na grunt szkolny można napotkać pewne wyzwania. Nie każdy uczeń posiada własne urządzenie mobilne, co może ograniczać dostęp do aplikacji. Brak polityki BYOD (Bring Your Own Device) w szkołach, a czasem wręcz zakaz korzystania z własnych urządzeń, również stanowi przeszkodę. Ponadto nie wszystkie szkoły dysponują wystarczającą liczbą szkolnych tabletów czy smartfonów, co może prowadzić do nierówności w dostępie do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Urządzenia mobilne wymagają regularnego ładowania, co może być problematyczne w warunkach szkolnych. Środowisko BYOD może być niehomogeniczne, co oznacza, że uczniowie będą korzystać z różnych modeli urządzeń o różnych specyfikacjach technicznych, co może wpływać na jednolitość doświadczenia edukacyjnego.

Pomimo tych wyzwań, OctoStudio ma ogromny potencjał, aby wzbogacić edukację informatyczną, pod warunkiem, że szkoły będą w stanie przezwyciężyć te trudności. Warto zainwestować w odpowiednie zaplecze techniczne i polityki szkolne, aby maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie oferuje ta nowa aplikacja.

OctoStudio jest dostępne bezpłatnie:

iOS: https://apps.apple.com/app/octostudio/

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=edu.mit.octostudio

Tomasz Mikołajczyk