Zmiany w edukacji zachodzą cały czas i niezależnie od tego, kto i jak je wprowadza, przyświeca im jedno hasło: „nauka musi być bardziej związana z realnym życiem”. Nawet jeśli mamy różne oceny odgórnie wprowadzanych zmian, z tą mantrą nie sposób się nie zgodzić. Każda osoba związana z nauką wierzy w to, że edukacja, która skupia się nie na teoretycznych zagadnieniach, a na praktycznych problemach, jest możliwa. I jest! A dzięki metodzie STEAM jest wręcz na wyciągnięcie ręki.
Świat zmienia się coraz szybciej i coraz lepiej rozumiemy, że edukacja wymaga metod, które nie tylko angażują uczniów, ale także przygotowują ich do rozwiązywania rzeczywistych problemów. Wiemy, że część osób, które dziś mają 10-15 lat będzie pracować w zawodach, na które dziś jeszcze nie ma nazwy. O ile nie możemy ich wyposażyć w praktyczne umiejętności, o tyle możemy pomóc im rozwijać umiejętności, które pomogą im odnaleźć się na rynku pracy niezależnie od wybranego zawodu.
Metodologia STEAM łączy naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę, promując interdyscyplinarne podejście do nauczania. Łącząc STEAM z metodyką Problem Based Learning (PBL) tworzymy potężne narzędzie, które umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy i kompetencji w kontekście autentycznych wyzwań. Taka integracja nie tylko wspiera skuteczność edukacji, ale pomaga uczniom zrozumieć, że każdy problem jest do rozwiązania. Wystarczy odpowiednio do niego podejść!
Problem Based Learning to tzw. metoda nauczania problemowego, czyli po prostu uczenie się na bazie postawionego problemu. Uczniowie zdobywają wiedzę i rozwijają swoje umiejętności poprzez pracę nad rzeczywistymi, często otwartymi i złożonymi zagadnieniami. Kluczową cechą tego podejścia jest to, że – tak jak w metodologii STEAM – to uczniowie są centralnymi postaciami procesu nauczania. To oni poszukują informacji, formułują hipotezy i proponują rozwiązania. Nauczyciel jest mentorem i przewodnikiem, wspierając uczniów w ich samodzielnym dochodzeniu do wiedzy.
Rolą uczniów jest najpierw zdobycie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do problemu, a następnie w ramach spotkań z grupą projektową dzielenie się nią tak, by wszyscy mogli z niej skorzystać i zastosować do problemu. To pozytywnie wpływa na rozwój umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Uczniowie uczą się analizowania problemu, definiowania kluczowych obszarów i opracowywania działań. Ze względu na to, że praca jest w większej części zespołowa, mogą rozwijać umiejętności związane z komunikacją i współpracą.
Co ciekawe, mimo tego, że wyzwania stawiane przed uczniami podczas pracy metodą nauczania problemowego są trudniejsze niż te, na które napotykają podczas tradycyjnych lekcji, są oni bardziej zmotywowani do nauki. Wynika to nie tylko z nowej dla nich formy pracy, ale i z tego, że praca nad rzeczywistymi problemami jest bardziej angażująca i znacząca niż większość zadań szkolnych.
Połączenie PBL i STEAM wydaje się bardzo naturalne, gdyż tak naprawdę obie się doskonale uzupełniają. Łączenie różnych dziedzin nauki (STEAM) wspiera całościowe zrozumienie problemu (PBL). Ponadto wykorzystywanie „szkolnej” wiedzy do rozwiązywania „pozaszkolnych” zagadnień pomaga uczniom zrozumieć, że informacje, które zdobywają w szkole, są faktycznie potrzebne w „realnym” życiu. Oswajają się z myślą, że nauka nie kończy się w momencie dzwonka na przerwę, a tak naprawdę ma miejsce cały czas, w każdym otoczeniu.
Co więcej, połączenie obu tych metodologii pozwala na mocniejsze wspieranie tzw. future skills, czyli kompetencji, które mają coraz większe znaczenie: krytyczne myślenie, kreatywność, współpracę i umiejętność nieszablonowego rozwiązywania problemów. Pracując nad rzeczywistymi problemami, uczniowie rozwijają również umiejętności zarządzania projektem, planowania i oceny swoich działań.
Widząc praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej, uczniowie są o wiele mocniej zaangażowani w naukę, a zatem edukacja jest bardziej skuteczna. Jak jednak połączyć te metody, aby odnieść edukacyjny sukces?
Wybierz odpowiedni problem
Nigdy nie ma się drugiej okazji, by zrobić pierwsze wrażenie. Podobnie jest z wyborem problemu, nad którym będą pracować uczniowie. Upewnij się, że jest on zarówno związany z rzeczywistością, jak i odpowiedni dla poziomu uczniów. Problem powinien być otwarty, wieloaspektowy i zachęcający do interdyscyplinarnej analizy.
Na tym etapie zachęcam do zaangażowania uczniów w proces. Zróbcie burzę mózgów na temat problemów, z którymi stykają się w życiu. Stwórzcie listę wyzwań, z którymi można sobie poradzić (można wybrać ściśle te odnoszące się do szkolnego życia, np. zanieczyszczenie powietrza w niewietrzonych salach, wytyczenie ścieżek w szkolnym ogrodzie, wprowadzenie zasad poruszania się na ciasnych szkolnych schodach itp.), a następnie wybierzcie ten problem, który wydaje się najbardziej odpowiedni wg. przyjętych kryteriów (jednym z kryteriów powinien być też czas realizacji, czy będzie to kilka lekcji, czy też cały semestr pracy).
Zaplanuj i zorganizuj pracę
To nauczyciel powinien odpowiednio zaplanować etapy pracy nad problemem, uwzględniając czas, zasoby oraz podział ról w grupach uczniowskich. Upewnij się, że każdy uczeń wie, za co jest odpowiedzialny, a każda grupa ma jasno określone zadania. Na tym etapie warto również określić cele edukacyjne i kryteria oceny.
Ważne, by wspólnie ustalić harmonogram prac. Od czasu do czasu, już w trakcie prac nad zagadnieniem, warto przypominać cały harmonogram i modyfikować go w razie potrzeby.
Wspieraj podczas fazy eksploracji
W tej pierwszej fazie pracy uczniowie zbierają informacje, badają różne aspekty problemu i formułują wstępne hipotezy. Dla tych, którzy dopiero zaczynają pracę w tym modelu, może to być stosunkowo trudne, bo zamiast dostawać wiedzę od nauczyciela, muszą ja aktywnie zdobywać, weryfikować źródła, a nawet przejmować rolę edukatora, by wytłumaczyć temat swojej grupie. Dlatego kluczowe jest, by dostarczać uczniom narzędzia i źródła informacji, ale nie narzucać gotowych rozwiązań.
Na tym etapie potrzeba Ci wyczucia, by dać uczniom przestrzeń do samodzielnych poszukiwań. Jeżeli zbyt restrykcyjnie będziesz monitorować uczniów, możesz zniechęcić ich do samodzielnej pracy.
Zaproponuj pracę projektową
Po zebraniu informacji i opracowaniu założeń teoretycznych uczniowie pracują nad praktycznym opracowaniem rozwiązania problemu, wykorzystując wiedzę z różnych dziedzin STEAM. Mogą tworzyć prototypy, modele lub prezentacje, które ilustrują ich pomysły.
Najlepiej wykorzystać do tego założenia przyświecające pracy projektowej. Znajdziesz je w artykule „Lekcje pełne śmiechu: STEAM i nauczanie projektowe” .
Pozwól uczniom na pełną prezentację pracy
Gdy faza teoretyczna i praktyczna zostały ukończone, nadszedł czas na prezentację rozwiązań. Prezentacja powinna być przygotowana w taki sposób, aby jasno komunikować cele, proces i wyniki projektu. Zachęć uczniów do opowiedzenia o tym, jak faza teoretyczna i praktyczna wpływały na siebie, czy praktyka kazała im niekiedy raz jeszcze wrócić do teorii, aby zweryfikować założenia itp.
Na koniec oceń projekt na podstawie ustalonych wcześniej kryteriów. Jeśli uczniowie są doświadczeni zarówno w pracy projektowej, jak i w samoocenie oraz udzielaniu informacji zwrotnej, warto ich zaangażować do wspólnego oceniania pracy.
Inspiracje do połączenia PBL i STEAM na zajęciach przedmiotowych są wszędzie wokół nas, a wystarczy pięć minut w internecie, by wyszukać ciekawe pomysły wdrażane przez nauczycieli z całego świata. Zachęcam, zwłaszcza nauczycieli uczniów, którzy dopiero poznają realia pracy z metodą STEAM, do skupienia się na najbliższych uczniom realiach, np. życiu szkoły.
Matematyka
Przykład problemu: uczniowie projektują szkolny ogródek, który będzie ekologiczny i funkcjonalny. Muszą uwzględnić różne aspekty, takie jak: rozkład ścieżek i grządek, elementy ozdobne, odpowiednie rośliny itp.
Potencjalne powiązania STEAM:
- Przyroda: badanie, jakie rośliny będą najlepiej rosły w danym środowisku, wpływ gleby, nasłonecznienia, nawodnienia itp.
- Technologie: tworzenie cyfrowych symulacji ogrodu, wyszukiwanie informacji, rozwijanie krytycznego myślenia podczas zbierania danych
- Inżynieria: projektowanie i budowanie modeli 3D parku
- Sztuka: wizualne przedstawienie parku poprzez rysunki i grafiki
- Matematyka: obliczanie powierzchni, obwodów i objętości różnych elementów ogrodu, tworzenie planów i modeli w skali
Przyroda
Przykład problemu: Uczniowie badają wpływ zanieczyszczenia powietrza na zdrowie i środowisko w klasie. Eksperci NCBR alarmują, że poziom stężenia CO2 w salach szkolnych potrafi kilkukrotnie przekraczać dopuszczalne normy, co przekłada się na spadek koncentracji i efektywności nauczania. Dochodzą do tego takie zanieczyszczenia jak stężenia cząsteczek pyłu PM2.5 i PM10 oraz obecność wirusów, bakterii i grzybów (źródło: NCBR wpuszcza czyste powietrze do szkół i mieszkań).
Potencjalne powiązania STEAM:
- Przyroda: badanie składników powietrza i ich wpływu na organizmy żywe
- Technologie: wyszukiwanie informacji, rozwijanie krytycznego myślenia podczas zbierania danych, tworzenie aplikacji do monitorowania poziomu zanieczyszczeń
- Inżynieria: badanie jakości powietrza dostępnymi urządzeniami, monitorowanie zmian
- Sztuka: tworzenie kampanii informacyjnych i plakatów edukacyjnych
- Matematyka: analiza danych dotyczących poziomu zanieczyszczeń i ich korelacja z danymi zdrowotnymi
Informatyka
Przykład problemu: W ramach walki z prokrastynacją uczniowie opracowują aplikację mobilną, która pomoże zarządzać codziennymi zadaniami.
Potencjalne powiązania STEAM:
- Przyroda: badanie, jak różne strategie zarządzania wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne
- Technologie: programowanie aplikacji i testowanie jej funkcjonalności
- Inżynieria: projektowanie interfejsu użytkownika i funkcjonalności aplikacji
- Sztuka: tworzenie estetycznego wyglądu aplikacji, opracowywanie przewodnika dla użytkownika
- Matematyka: analiza danych i tworzenie algorytmów optymalizujących zarządzanie czasem
Inżynieria
Przykład problemu: uczniowie projektują i budują most, który wytrzyma określone obciążenie. Mogą to być np. mostki potrzebne w szkolnej przestrzeni, lub też ułatwienie dla osób z niepełnosprawnościami.
Potencjalne powiązania STEAM:
- Przyroda: badanie, jak istotna jest dostępność komunikacyjna, zwłaszcza dla osób z trudnościami z poruszaniem się
- Technologie: wyszukiwanie informacji na temat planowanych udogodnień, projektowanie i symulacja
- Inżynieria: projektowanie i budowa modelu mostu
- Sztuka: tworzenie estetycznego wyglądu mostu
- Matematyka: analiza danych i obliczenia wytrzymałości materiałów
Sztuka
Przykład problemu: uczniowie tworzą instalację artystyczną, która będzie reagować na ruch lub dźwięk – ma to być jednak instalacja, która jest harmonijna i nie będzie działać negatywnie na osoby z nadwrażliwością sensoryczną.
Potencjalne powiązania STEAM:
- Przyroda: badanie, jak różne materiały reagują na ruch i dźwięk, zdobywanie wiedzy o nadwrażliwości sensorycznej
- Technologie: programowanie sensorów i systemów reakcji
- Inżynieria: projektowanie i budowa mechanicznych części instalacji
- Sztuka: kreacja artystyczna i estetyczny wygląd instalacji
- Matematyka: analiza danych i obliczenia potrzebne do zaprojektowania mechanizmów instalacji
Język obcy
Przykład problemu: uczniowie przygotowują przewodnik turystyczny w języku obcym dla odwiedzających ich miasto – może to być aktywność połączona z formą wymiany z zagranicznymi uczniami.
Potencjalne powiązania STEAM:
- Przyroda: opisanie naturalnych atrakcji turystycznych
- Technologie: zaprojektowanie aplikacji z przewodnikiem
- Inżynieria: projektowanie interaktywnych map
- Sztuka: projektowanie wizualnej strony przewodnika
- Matematyka: analiza i obliczenia dotyczące kosztów zwiedzania i planowania trasy
- Język obcy: pisanie i tłumaczenie tekstów przewodnika
Jak widać – życiowe wyzwania, które można powiązać z nauką, są naprawdę na wyciągnięcie ręki. Nie oznacza to oczywiście, że implementacja Problem Based Learning i STEAM nie może napotkać na pewne wyzwania. Przede wszystkim, zaplanowanie i zrealizowanie takiego projektu wymaga czasu. Ponadto, różnice w poziomach zaawansowania uczniów mogą być wyzwaniem, gdyż niektórzy z nich będą wymagać dodatkowego wsparcia. Jak najlepiej przygotować się do pracy, aby uniknąć potencjalnych problemów?
Planuj z wyprzedzeniem
Jak z każdym działaniem z grupą uczniów, dokładne zaplanowanie projektu, z określeniem celów, zasobów i harmonogramu, jest kluczowe. Im lepiej się przygotujesz, tym mniej wyzwań będzie problematycznych.
Współpracuj z innymi nauczycielami
Współpraca z innymi nauczycielami STEAM może pomóc w podziale zadań i wymianie pomysłów. Podobnie jak w pracy projektowej, możecie wspólnie zorganizować zajęcia łączące STEAM i PBL.
Postaw na elastyczność
Bycie elastycznym i otwartym na modyfikacje planu w trakcie realizacji projektu na pewno ułatwi nastawienie do potencjalnych wyzwań i pomoże zaakceptować to, że praca z czynnikiem ludzkim, a takim są przecież uczniowie, zawsze niesie w sobie element zaskoczenia.
Używaj technologii
Korzystanie z dostępnych narzędzi technologicznych może ułatwić organizację pracy. Warto nawiązać kontakty z nauczycielami z całego świata, by wymieniać się perspektywami pracy, ulepszać metody pracy i odnajdywać inspiracje.
Opracowałam pięć złotych zasad, którymi kieruję się w pracy łączącej STEAM z Problem Based Learning:
- Skoncentruj się na uczniach: to oni są najważniejsi w tym procesie. Wspieraj ich w samodzielnym poszukiwaniu rozwiązań, ale nie doprowadzaj do frustracji – niekiedy musisz coś całkiem dosłownie pokazać palcem.
- Dbaj o spójność: interdyscyplinarność może niekiedy wyrwać się spod kontroli, dlatego zarówno dziedziny STEAM jak i elementy PBL powinny być połączone w sposób przemyślany i przede wszystkim spójny. Jeśli chcesz, by uczniowie zrozumieli połączenia różnych nauk w świecie realnym, musisz pokazać im wprost te powiązania.
- Pokaż swoje zaangażowanie: jeśli do wyboru problemów zaangażujesz uczniów, wybiorą zapewne takie, które będą dla nich interesujące i zakorzenione w ich rzeczywistości. Pokaż swoje zaangażowanie wspólną pracą, pamiętaj, że postawa nauczyciela jest dla uczniów modelem do naśladowania. Entuzjazm może być zaraźliwy!
- Często udzielaj informacji zwrotnej: uczniowie, zwłaszcza ci, którzy dopiero zaczynają pracę w nowym, nieznanym sobie systemie, potrzebują świadomości, że nie są pozostawieni sami sobie. Regularne monitorowanie postępów i rzeczowa, uprzejma informacja zwrotna, pomoże im obserwować swoje postępy i zyskać pewność siebie.
- Baw się z uczniami: nie zapominaj o tym, że taka forma nauki jest bliska zabawie – koncentruje się bowiem na poznawaniu świata przez czynności, które pozornie nastawione są na ciekawe spędzanie czasu w grupie rówieśników. Dlatego pozwól sobie na odkrywanie radości z procesu edukacji wraz z uczniami!
Jak widać, Problem Based Learning w połączeniu z metodologią STEAM to podejście do edukacji, które pokazuje korzyści z nauki przedmiotów szkolnych w rozwiązywaniu życiowych wyzwań. To przygotowuje uczniów do radzenia sobie z rzeczywistymi problemami, jednocześnie pokazując sens uczestniczenia w zajęciach szkolnych. Co więcej, poprzez interdyscyplinarne projekty, uczniowie rozwijają umiejętności krytycznego myślenia, współpracy i kreatywności – a to kompetencje, które przydadzą im się w przyszłości, nie tylko w pracy, ale i w codziennym życiu.
My zaś, jako nauczyciele, możemy obserwować naszych uczniów, którzy samodzielnie szukają odpowiedzi na pytania z naszej dziedziny wiedzy, łącząc je z innymi przedmiotami i używając w realnym świecie.
Czy właśnie to nie jest celem edukacji?
Autor: Monika Bigaj-Kisała