Przepaść między płciami w STEM

folder_openGłos biznesu
commentBrak komentarzy

Pomimo postępów w zakresie równości płci i rosnącego zainteresowania w ciągu ostatniej dekady informatyką, inżynierią, matematyką i statystyką zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, niedostateczna reprezentacja kobiet w dziedzinach nauki, technologii, inżynierii i matematyki nadal się utrzymuje. W 2023 r. różnica między płciami w STEM pozostała znacząca, a kobiety wciąż stanowią zaledwie 28% siły roboczej STEM.

Ta dysproporcja jest niepokojąca, ponieważ prowadzi do braku różnorodności i integracji, a ostatecznie ogranicza potencjał branży STEM. Zajęcie się istniejącą niedostateczną reprezentacją ma kluczowe znaczenie, ponieważ świat zmaga się z zagrożeniami gospodarczymi, środowiskowymi, geopolitycznymi, społecznymi i technologicznymi. Zniwelowanie różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn nie tylko wzmocni zrównoważony wzrost i innowacje oparte na technologii, ale jest również uważane za konieczność ekonomiczną.

Badanie przeszkód: Czynniki przyczyniające się do luki płciowej w STEM

Luka płciowa w STEM została przypisana kilku długotrwałym i głęboko zakorzenionym realiom, w tym następującym:

Stereotypy: Wiele osób nadal kojarzy dziedziny STEM z męskimi cechami, co prowadzi do stereotypów, które mogą zniechęcać dziewczęta i kobiety do kontynuowania edukacji i kariery w dziedzinie STEM.

Brak wzorców do naśladowania: Kobiety są nadal niedostatecznie reprezentowane na stanowiskach kierowniczych w dziedzinie STEM, co utrudnia dziewczętom i kobietom znalezienie wzorów do naśladowania i mentorów w tej dziedzinie.

Nieświadome uprzedzenia: Nieświadome uprzedzenia w zatrudnianiu, awansowaniu i finansowaniu grantów mogą być niekorzystne dla kobiet i prowadzić do ich nieproporcjonalnie niskiej reprezentacji w STEM.

Brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym: Kariery STEM mogą być wymagające, a niektóre kobiety mogą zrezygnować lub zdecydować się na pracę w niepełnym wymiarze godzin, aby poradzić sobie z obowiązkami rodzinnymi, co może mieć wpływ na rozwój kariery.

Wdrażanie strategii: Zamykanie luki od dzieciństwa do awansu zawodowego

Istnieją różne strategie, które można wdrożyć w celu zniwelowania luki płciowej w STEM. Należą do nich

Zachęcanie dziewcząt do kontynuowania edukacji STEM: Niezbędne jest wczesne wprowadzenie dziewcząt do przedmiotów STEM, aby pomóc obalić stereotypy związane z STEM i zapewnić im wzorce do naśladowania. Amerykańskie programy takie jak Girls Who Can Code, Black Girls Code i Million Women Mentors odniosły sukces w inspirowaniu dziewcząt do kontynuowania edukacji STEM.

Tworzenie integracyjnych miejsc pracy: Firmy i instytucje mogą dążyć do tworzenia inkluzywnych miejsc pracy poprzez identyfikowanie i rozwiązywanie nieświadomych uprzedzeń oraz wspieranie kultury inkluzywności. Można to osiągnąć poprzez wdrażanie polityki różnorodności i integracji, oferowanie programów mentorskich i sponsorskich oraz zapewnianie elastycznej organizacji pracy.

Promowanie kobiecych wzorców do naśladowania: Posiadanie widocznych kobiecych wzorców do naśladowania w STEM ma kluczowe znaczenie dla inspirowania i zachęcania dziewcząt i kobiet do kontynuowania kariery w STEM. Organizacje powinny priorytetowo traktować różnorodność w swoich praktykach zatrudniania i awansowania, aby zwiększyć reprezentację na wszystkich poziomach przywództwa.

Zapewnianie możliwości rozwoju zawodowego: Inicjatywy obejmujące szkolenia, mentoring i wydarzenia networkingowe mogą pomóc kobietom rozwinąć umiejętności i pewność siebie potrzebne do odniesienia sukcesu w dziedzinach STEM.

Zajmowanie się barierami strukturalnymi: Przełamywanie przeszkód strukturalnych, takich jak różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, brak polityki prorodzinnej i uprzedzenia ze względu na płeć w finansowaniu dotacji, ma kluczowe znaczenie dla zniwelowania różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn w STEM. Firmy i instytucje powinny dążyć do stworzenia polityki, która zajmie się tymi kwestiami i będzie promować równość płci.

Zachęcanie kobiet do pozostania w karierze STEM: Ważne jest, aby stworzyć wspierające środowisko, które zachęci kobiety do pozostania w karierze STEM. Można to osiągnąć, oferując programy mentorskie i sponsorskie, zapewniając możliwości rozwoju kariery i tworząc elastyczne warunki pracy.

Czerpanie korzyści: Korzyści z niwelowania różnic w STEM

Równanie szans płci w dziedzinach STEM może przynieść ogromne korzyści dla całej globalnej społeczności. Wprowadzając równowagę płci, sprzyjamy różnorodności i integracji, co z kolei prowadzi do bardziej innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań społecznych. 

Zlikwidowanie różnic między płciami w STEM może pomóc w załataniu luk w umiejętnościach pracowników STEM, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego. 

Tworzenia nowych miejsc pracy. Większa różnorodność płci w tych dziedzinach przyczynia się również do poprawy wyników badań, ponieważ różnorodne perspektywy oferują unikalne wglądy w kwestie badawcze.

Ponadto, zwiększenie różnorodności płci w STEM może prowadzić do powstania produktów i usług, które lepiej spełniają potrzeby wszystkich konsumentów. Redukcja różnic płciowych w tych dziedzinach przyczynia się do szerszego postępu społecznego, ponieważ większa równość płci prowadzi do bardziej sprawiedliwego i równego społeczeństwa.

Wprowadzając zmiany i inwestując w edukację STEM dla kobiet, możemy zbudować bardziej zróżnicowaną, kreatywną i innowacyjną przyszłość.

Zmniejszanie różnic między płciami w STEM jest złożoną kwestią, która wymaga wielopłaszczyznowego podejścia – od zaszczepiania zaufania do dziewcząt w rodzinach po tworzenie zachęt dla kobiet do dołączenia i pozostania w STEM. Mamy wspólną szansę na podniesienie poziomu ludzkiego wysiłku poprzez zapewnienie kobietom swobody wyboru ścieżek edukacyjnych i ścieżek kariery. Ostatecznie, dzięki bardziej inkluzywnej gospodarce, możemy uwolnić pełny potencjał branż związanych ze STEM i stawić czoła najpilniejszym wyzwaniom na świecie.

Autor: Clara Piloto – Dyrektor ds. programów globalnych, dyrektor ds. programów Digital Plus z Massachusetts Institute of Technology

Opracowanie: Agnieszka Jóźwicka

Źródło: The Gender Gap in STEM | MIT Professional Education

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.
Aby kontynuować, musisz zaakceptować warunki