Scenariusz zajęć STEAM na Wielkanoc: „Tajemnice Wielkanocnego Jajka”

folder_openSTEAM w pigułce

Wielkanoc to czas pełen barw, radości i tajemnic, a jednym z jej najważniejszych symboli jest jajko. Dziś wyruszymy na niezwykłą przygodę, podczas której odkryjemy naukowe sekrety jajek, przeprowadzimy fascynujące eksperymenty i stworzymy własne, wyjątkowe pisanki. Czy jesteście gotowi, by wraz z Waszymi uczniami, stać się wielkanocnymi odkrywcami?

Grupa wiekowa: Klasy 1-3
Czas trwania: 90 minut
Materiały:

  • Jajka (surowe i ugotowane)
  • Farby, flamastry, kredki, kolorowy papier
  • Ocet, sól, woda, soda oczyszczona
  • Łyżki, miseczki, szklanki
  • Plastelina, klej, taśma klejąca
  • Małe magnesy
  • Krótka opowieść wielkanocna

Wprowadzenie: Wielkanocna tajemnica jajka (10 min)

Nauczyciel opowiada dzieciom krótką historię o Wielkanocy i tradycji malowania jajek. Można dodać wątek detektywistyczny, np.
„Dawno temu pewien zając ukrył magiczne jajko. Mówi się, że tylko prawdziwi odkrywcy mogą poznać jego tajemnice. Czy jesteście gotowi na naukową przygodę?”

Eksperymenty z jajkami – Część Nauki (30 min)

1. Jak rozpoznać surowe i ugotowane jajko? (Fizyka)

Dzieci obracają jajka na stole i obserwują, że surowe kręci się wolniej niż ugotowane. Nauczyciel tłumaczy, że płyn w surowym jajku przemieszcza się i spowalnia ruch.

2. Rozpuszczanie skorupki jajka – Chemia

Każde dziecko umieszcza jajko w occie. Po pewnym czasie zauważą, że skorupka się rozpuszcza – to efekt reakcji kwasu z węglanem wapnia. Nauczyciel tłumaczy, jak ocet reaguje ze skorupką, tworząc pęcherzyki dwutlenku węgla.

3. Czy jajko może pływać? (Fizyka)

Dzieci próbują umieścić jajko w zwykłej wodzie – tonie. Gdy dodadzą soli, jajko zacznie się unosić. To wprowadzenie do pojęcia gęstości cieczy.

Część Artystyczna: Malowanie i dekorowanie jajek (25 min)

Dzieci malują jajka farbami, wyklejają je plasteliną, tworzą jajka z uszkami i łapkami, by przypominały wielkanocnego zajączka.

Część Technologiczno-Inżynieryjna: Budowa „jajkodromu” (25 min)

Dzieci tworzą z plasteliny i papieru specjalne zjeżdżalnie dla jajek. Sprawdzają, jak różne nachylenie wpływa na ruch jajka.

Podsumowanie i rozmowa o odkryciach (10 min)

Dzieci dzielą się swoimi wrażeniami i tym, czego się nauczyły. Nauczyciel może zapytać:

  • Co było dla Was największą niespodzianką?
  • Jakie eksperymenty chcecie powtórzyć w domu?

Zakończenie: Każde dziecko dostaje dyplom „Wielkanocnego Odkrywcy”!

To świetne zajęcia łączące naukę, kreatywność i zabawę.