Przypadający 8 listopada Dzień STEAM (STEAM Day) wprawdzie nie jest tak popularny, jak Dzień Kota czy Dzień Czekolady, ale może być okazją do propagowania nowoczesnego modelu edukacji. I dobrze, gdy angażują się w nie podmioty biznesowe.
Okazji do celebracji w ostatnich latach przybywa. Minęły czasy, kiedy daty w kalendarzu upamiętniały jedynie świętych Kościoła. Teraz każdy dzień roku to jakaś „okazja” – od tych lekkich i przyjemnych jak Światowy Dzień Czekolady (co do którego konkretnej daty zdania są podzielone, ale Wikipedia podaje 7 lipca), po te poważniejsze, jak Światowy Dzień Cukrzycy (14 listopada).
Model edukacji STEAM również ma swoje „święto” to STEAM Day, który przypada 8 listopada. Data jest nieprzypadkowa – wypowiadane po angielsku Nov8 (skrót od November 8th) wymawia się podobnie jak słowo „innovate”, oznaczające innowacje. STEAM Day został wymyślony przez MGA Entertainment, firmę produkującą zabawki (m.in. Bratz i L.O.L. Surprise) i miał być sposobem na zainteresowanie dzieci, a szczególnie dziewczynek, przedmiotami z obszaru, wówczas jeszcze tylko, STEM. Wraz z inauguracją STEAM Day w 2015 r. do serwisu Netflix trafił serial zrealizowany na zlecenie MGA Entertainment „Project Mc2” w którym jedną z ról zagrała Danica McKellar (znana 40-latkom z serialu „Cudowne Lata”, w którym wcielała się w Winnie Cooper). Co ciekawe, aktorka jest autorką kilku książek popularyzujących matematykę i obroniła z wyróżnieniem licencjat z matematyki na Uniwersytecie Kalifornijskim.
Choć zainicjowany jako przedsięwzięcie komercyjne i promujące serial oraz zabawki, STEAM Day wpisał się w kalendarz okazji, które mogą być wykorzystane również przez przedsiębiorstwa z innych branż jako narzędzie PR. Wiele firm w okolicach 8 listopada organizuje wydarzenia związane z edukacją STEAM. Pracodawcy mogą promować stanowiska, do których poszukują kandydatów, prezentować trendy w swojej branży czy dać głos swoim pracownikom, by opowiedzieli, jakie kompetencje są najbardziej przydatne w zawodzie, który wykonują. Ale działania celebrujące STEAM Day mogą być bardzo zróżnicowane. Oto krótki przegląd tego, jakiego rodzaju są to przedsięwzięcia. Być może staną się inspiracją dla organizacji biznesowych, jak mogą wspierać edukację w promowaniu modelu STEAM.
- SLB (potentat branży naftowej) prowadzi kanał na YouTube, w którym wykreowany przez firmę Science Rob (przedstawiany jako pracowni SLB z ponad 30-letnim doświadczeniem) w przystępny sposób omawia tajniki sekwestracji dwutlenku węgla (to metoda przechowywania CO2 służąca ograniczeniu jego emisji do atmosfery) – pytania przysyłają widzowie kanału. STEAM Day był okazją do omówienia problemu szczelności pokryw pozwalających przechowywać CO2 pod ziemią.
- ISG Inc. (firma z branży budowlanej) organizuje warsztaty dla uczniów szkół średnich, podczas których pokazuje, na czym polega praca inżyniera – to najtańszy i najprostszy sposób promocji firmy wśród potencjalnych przyszłych pracowników.
- NASA i Microsoft (tych organizacji nie trzeba przedstawiać) wspólnie zrealizowały cykl lekcji, które pozwoliły uczniom poznać wyzwania, z jakimi musza mierzyć się inżynierowie budujący m.in. promy kosmiczne. Oczywiście nie każde przedsiębiorstwo ma takie zasoby, jak NASA i Microsoft, ale wystarczy pomysł na ciekawe warsztaty – jak te organizowane przez firmę ISG Inc.
Jeśli jednak wszelkie tego typu działania wydają się zbyt wymagające do zrealizowania, jest sposób dla przedstawicieli biznesu, by w inny sposób wspierać rozwój edukacji STEAM. To udział w stworzonym przez Fundację Szkolną projekcie „Klaster dla Edukacji Przyszłości”. Więcej na ten temat pod adresem: www.steamabc.edu.pl/klaster/
Autorka: Katarzyna Dzik
Źródła:
https://www.prnewswire.com/news-releases/november-8-is-national-stemsteam-day-300173696.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Danica_McKellar
https://www.netflix.com/pl/title/80058852