Trzy sprawdzone pomysły na majsterkowanie z uczniami

folder_openSprytne techniki dla nauczycieli
commentBrak komentarzy
Dzieci siedzą przy stole wykonując prace manualne

Chcesz urozmaicić prowadzone przez siebie lekcje, ale nie wiesz, jak to zrobić? Nasza ekspertka STEAM Mariola Fik przygotowała zestaw zadań, które nie tylko są świetną zabawą, ale przede wszystkim pobudzają kreatywność uczniów.

Te pomysły wielokrotnie wykorzystywałam na swoich zajęciach zarówno z młodszymi, jak i trochę starszymi uczniami. Są proste i nie wymagają szczególnych materiałów. Zainspiruj się nimi lub po prostu wykorzystaj je na swoich lekcjach.

Konstrukcja pływająca

Cel: wybuduj konstrukcję, która uniesie się na wodzie.

Materiały potrzebne do budowy: 

  • materiały, które unoszą się na wodzie, np. korek do wina, patyczki, słomki, nakrętki, butelki, plastikowe kubki itp.,
  • materiały, które nie unoszą się na wodzie, np. druciki kreatywne (po czasie opadają na dno), śruby, metalowe nakrętki itp.,
  • zbiornik wodny – może być to większa miska wypełniona wodą,
  • dodatkowe przedmioty, np. kartki papieru czy karton,
  • taśmy, klej na gorąco, nożyczki.

Jeden z moich ulubionych projektów na start przygody z majsterkowaniem. Nie ma tutaj gotowej instrukcji, liczy się pomysł. Dodatkowym atutem tego projektu jest to, że jest doskonałą okazją do obserwacji umiejętności manualnych naszych uczniów. 

Pierwszym zadaniem dzieci jest przetestowanie, które materiały unoszą się na wodzie i warto wykorzystać je podczas budowy oraz dyskusja o tym zjawisku (wyjaśnienie poniżej). Już tutaj pojawiają się emocje – testowanie taśmy klejącej, nożyczek – warto pozwolić, by dzieci zobaczyły, co się stanie.

Z tego krótkiego eksperymentu dzieci powinny wynieść wiedzę, że przedmioty, których gęstość jest mniejsza od wody będą się unosić (np. korek), natomiast przedmioty, których gęstość jest większa od wody, będą opadać na dno (np. śruba czy drucik kreatywny).

Kolejnym krokiem jest budowa samej konstrukcji pływającej. Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w grupach. Wszystko zależy od tego, ile mamy czasu, materiałów i czy chcemy, aby dzieci oswajały się z pracą zespołową. Następnie przychodzi czas na testowanie (oraz ewentualne ulepszanie). Podczas testowania możesz zaproponować obciążenie konstrukcji, np. klockami, oraz obserwację, ile klocków zmieści się na łodzi/pływającej konstrukcji zbudowanej przez uczniów.

Most

Cel: wybuduj konstrukcję, która połączy dwa brzegi.

Projekt dotyczący mostów może być wstępem do rozmów o architekturze, komunikacji, podróżowaniu, drogach, historii, matematyce, fizyce. Podczas projektu warto wykorzystać ławki z sali i zrobić między nimi przepaść. Zadaniem dzieci będzie zmierzenie odległości między ławkami oraz wybudowanie przeprawy łączącej dwa brzegi z zachowaniem pewnych warunków:

  • określona liczba materiałów – każdy z uczniów/każda grupa dostaje konkretną liczbę materiałów, które muszą wykorzystać do budowy,
  • należy wykorzystać wszystkie materiały,
  • dzieci mogą wymieniać się materiałami (handlować) między sobą – Ty również możesz prowadzić skład budowlany i sprzedawać/wymieniać materiały potrzebne do budowy,
  • konstrukcja musi wytrzymać pewne obciążenie, np. małą butelką, piórnikiem itp.

Przydziel każdej grupie taką samą liczbę materiałów, dostosowując ją do odstępu między ławkami (np. 20 patyczków, 8 słomek, 1m sznurka, 7 nakrętek).
Jako materiały do budowy mostu możesz wykorzystać:

  • drewniane patyczki,
  • słomki,
  • sznurek,
  • nakrętki,
  • klej na gorąco,
  • taśmy,
  • nożyczki.

Początkowo dzieciaki mogą stwierdzić, że się „nie da” i dobrze. Warto przeczekać ten moment. Z pewnością po chwili każdy zacznie budować, urzeczywistniając swój pomysł.

Katapulta

Nic nie budzi takich emocji, jak wystrzał z własnej katapulty.

Pomysłów na maszyny strzelające jest całe mnóstwo, mogą one stanowić wyjście do rozmów o historii, odległościach, prędkości, a nawet o figurach i kształtach. Pierwszą katapultę wybudowałam z dziećmi, wykorzystując:

  • drewniane patyczki,
  • plastikowe słomki,
  • taśmę izolacyjną,
  • nakrętkę,
  • spinacz,
  • gumkę recepturkę.

Jest to ciekawy projekt zarówno dla młodszych (budują katapultę, wykorzystując tylko 12 patyczków), jak i starszych (tutaj warto pobawić się skalą lub dodać mechanizm umożliwiający poruszanie się katapulty). Jeżeli chcesz zobaczyć, jak wybudować taką katapultę, obejrzyj koniecznie ten film:

https://www.youtube.com/watch?v=AOuNyn3mwtQ&list=PLbp0QEuypFpE_BoLrnDceyIjWdk355IyL&index=3

Zachęcam, by go obejrzeć, nawet jeżeli nie interesuje Cię projekt budowy katapulty. Zwróć uwagę na sposób łączenia patyczków (tylko za pomocą słomek, bez użycia taśmy!). Dzięki temu patentowi możecie ze swoimi uczniami budować wielokąty, czy inne przestrzenne konstrukcje. 

Udanego majsterkowania!

Autorka: Mariola Fik

Dzieci siedzą przy stole wykonując prace manualne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.
Aby kontynuować, musisz zaakceptować warunki