Wprowadzenie do STEAM w kierunkach polityki oświatowej państwa 2024/2025

folder_openSTEAM w pigułce
commentBrak komentarzy

Wprowadzenie kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 stanowi odpowiedź na dynamicznie zmieniające się wyzwania edukacyjne oraz potrzeby rynku pracy. W ramach tych priorytetów, nacisk położono na podnoszenie jakości kształcenia oraz rozwój kluczowych kompetencji uczniów. Ważnym elementem jest również wsparcie nauczycieli poprzez rozwój zawodowy i szkolenia, co ma na celu wprowadzenie innowacyjnych metod nauczania, w tym technologii cyfrowych, do procesu edukacyjnego. Zwrócono również uwagę na aspekt indywidualnego podejścia do ucznia oraz zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, co ma umożliwić lepsze dostosowanie edukacji do współczesnych wyzwań.

Jednym z priorytetowych obszarów jest podejście interdyscyplinarne oraz myślenie analityczne, w które doskonale wpisuje się podejście STEAM w edukacji. Rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w tym bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, staje się nieodzownym elementem współczesnej edukacji. Wprowadzenie narzędzi i materiałów opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej ma na celu uatrakcyjnienie i zaktualizowanie procesu nauczania.

Priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok 2024/2025

Przyjrzyjmy się bliżej priorytetom Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok 2024/2025.

  1. Edukacja prozdrowotna: Kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej oraz nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Edukacja obywatelska: Szkoła jako miejsce kształtowania postaw społecznych
    i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
  3. Dobrostan psychiczny uczniów: Wspieranie zdrowia psychicznego dzieci
    i młodzieży oraz rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
  4. Edukacja włączająca: Podnoszenie jakości edukacji włączającej oraz umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  5. Rozwój umiejętności cyfrowych: Wspieranie umiejętności cyfrowych uczniów
    i nauczycieli, z naciskiem na bezpieczne korzystanie z Internetu oraz krytyczną analizę informacji.
  6. Myślenie analityczne: Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz pogłębianie umiejętności matematycznych.
  7. Rozwój umiejętności zawodowych: Wzmacnianie współpracy szkół
    z pracodawcami i instytucjami regionalnymi w celu rozwoju umiejętności zawodowych oraz promowanie uczenia się przez całe życie.
  8. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym: Nauczanie języka polskiego jako języka obcego oraz wsparcie dla uczniów z doświadczeniem migracyjnym.

Realizacja tych kierunków ma na celu dostosowanie systemu edukacji do współczesnych potrzeb młodego człowieka, oraz wymagań współczesnego świata, jednocześnie kładąc nacisk na rozwój wszechstronnych kompetencji uczniów, które będą niezbędne w ich przyszłym życiu zawodowym i osobistym.

Wielokrotnie już wspominaliśmy, że edukacja oparta na STEAM ma na celu przygotowanie uczniów do wyzwań rynku pracy, w którym umiejętności techniczne i analityczne są niezwykle ważne. Różnorodne programy STEAM wspierają rozwój kompetencji, takich jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, kreatywność oraz umiejętność pracy w zespole. Te kompetencje są niezbędne w dynamicznie zmieniającym się świecie, gdzie innowacyjność i adaptacyjność stanowią klucz do sukcesu.

W roku szkolnym 2024/2025 Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzenie szeregu inicjatyw mających na celu integrację edukacji STEAM w polskich szkołach. Obejmuje to:

  1. Nowe programy nauczania: Zmiana i aktualizacja programów nauczania, aby w większym stopniu uwzględniały elementy STEAM. Szczególny nacisk zostanie położony na interdyscyplinarność i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
  2. Szkolenia dla nauczycieli: Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, które umożliwią im zdobycie nowych kompetencji oraz narzędzi potrzebnych do skutecznego nauczania w modelu STEAM.
  3. Wyposażenie szkół: Dofinansowanie szkół w zakresie nowoczesnych technologii i narzędzi edukacyjnych, takich jak drukarki 3D, roboty edukacyjne, zestawy do nauki programowania i inżynierii.
  4. Projekty i konkursy: Inicjowanie projektów oraz konkursów o tematyce STEAM, które będą motywować uczniów do twórczego myślenia i pracy zespołowej. Przykłady to konkursy robotyczne, festiwale nauki oraz hackathony.

Współczesny świat jest głęboko zanurzony w technologii. Ciągły wzrost znaczenia umiejętności cyfrowych jest nieunikniony, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Rozwój technologii informatycznych i komunikacyjnych zmienia krajobraz edukacji, oferując nowe możliwości nauczania i uczenia się.

Uczniowie, wyposażeni w umiejętności cyfrowe, są lepiej przygotowani do życia w społeczeństwie informacyjnym.  Mogą swobodnie korzystać z technologii, rozwiązywać problemy, komunikować się, tworzyć i współpracować. Nauczyciele,
z kolei, mogą wykorzystać narzędzia cyfrowe, aby stworzyć bardziej angażujące
i efektywne lekcje, dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów oraz zoptymalizować swoją pracę, pozbywając się działań żmudnych i rutynowych.

Jednym z ważniejszych celów polityki oświatowej na rok 2024/2025 jest rozwój umiejętności analitycznych u uczniów. Aby osiągnąć ten cel, MEN proponuje wprowadzenie interdyscyplinarnego podejścia do nauczania. Oznacza to łączenie różnych przedmiotów, takich jak matematyka, fizyka, chemia, biologia, informatyka
i sztuka, w celu tworzenia spójnych i angażujących doświadczeń edukacyjnych. Interdyscyplinarne podejście do nauczania ma na celu rozwijanie u uczniów umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy zespołowej
i komunikowania się. Uczniowie uczą się, jak łączyć wiedzę z różnych dziedzin, aby lepiej zrozumieć otaczający ich świat.

Ważny dla rozwoju myślenia analitycznego i logicznego jest rozwój umiejętności matematycznych. To umiejętności niezbędne w XXI wieku, otwierające drzwi do wielu zawodów i ścieżek kariery.

W ramach STEAM, nauka matematyki powinna być spójna z innymi dziedzinami, np. z naukami przyrodniczymi. Uczniowie powinni uczyć się stosowania matematyki w kontekście rzeczywistych problemów, kształtując umiejętności rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia.

Integracja przedmiotów przyrodniczych i ścisłych w ramach podejścia STEAM pozwala na stworzenie kompleksowego i angażującego środowiska edukacyjnego. Uczniowie mogą w praktyce stosować zdobytą wiedzę, rozwijać umiejętności rozwiązywania problemów i kształtować kreatywność. Nauczyciele mogą natomiast stworzyć bardziej spójne i efektywne programy nauczania, które odpowiadają na potrzeby współczesnego świata.

Korzyści z implementacji STEAM w szkołach

Zastanówmy się jakie korzyści płyną z implementacji STEAM w szkołach.

STEAM stymuluje kreatywność poprzez połączenie wiedzy teoretycznej
z praktycznym zastosowaniem. Uczniowie uczą się rozwiązywać problemy w sposób niestandardowy, co sprzyja rozwojowi innowacyjności. Zdolności te są niezwykle ważne w XXI wieku, gdzie technologie i nowe rozwiązania pojawiają się dynamicznie.

Nauka w oparciu o STEAM jest bardziej angażująca i motywująca dla uczniów. Połączenie różnych przedmiotów pozwala na poszukiwanie rozwiązań w sposób holistyczny. Uczniowie dostrzegają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy, co podnosi ich zaangażowanie w proces uczenia się.

STEAM przygotowuje uczniów do wyzwań przyszłości. Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, pracy w zespole i komunikacji jest fundamentem w świecie, w którym technologie odgrywają coraz ważniejszą rolę.

Wprowadzenie elementów STEAM do programu nauczania może wpłynąć pozytywnie na wyniki uczniów. Podejście interdyscyplinarne pozwala na głębsze zrozumienie zagadnień i lepsze zapamiętywanie wiedzy.

Instytucje edukacyjne szukają nowych pomysłów na integrowanie wiedzy, realizując szereg projektów interdyscyplinarnych z wykorzystaniem technologii.
W wielu szkołach uczniowie konstruują roboty z zestawów LEGO, następnie projektują algorytmy, które sterują ruchem robotów, i rozwiązują problemy techniczne.
Ta aktywność rozwija kreatywność, umiejętności rozwiązywania problemów i pracy zespołowej.

Warto podkreślić, że możemy realizować ciekawe projekty również bez wykorzystania technologii. Często na przyrodzie czy biologii, uczniowie badają rośliny pod mikroskopem, analizują ich budowę i funkcje. Wykorzystują oprogramowanie do analizy obrazów, tworzą prezentacje i dzielą się swoimi odkryciami. W ten sposób rozwijają umiejętności badawcze, analizy danych i komunikacji.

Uczniowie pracują nad projektami badawczymi, wykorzystując wiedzę z różnych dziedzin. Badają zjawiska przyrodnicze, analizują dane społeczne, tworzą modele matematyczne. Projekty te rozwijają umiejętności krytycznego myślenia, analizy danych i pracy w zespole.

Rola nauczycieli w promowaniu podejścia STEAM

Nauczyciele odgrywają ważną rolę w wdrażaniu edukacji STEAM. Ich zaangażowanie, kreatywność i umiejętności są niezbędne do tworzenia inspirującego środowiska uczenia się. To właśnie nauczyciele mogą pokazać uczniom, jak różne dziedziny nauki łączą się ze sobą i jak wykorzystywać wiedzę w praktyce.

Ważne jest, aby nauczyciele byli wyposażeni w odpowiednie narzędzia i zasoby, w celu skutecznego realizowania założeń edukacji STEAM. Wspólne działania z innymi nauczycielami, udział w szkoleniach i konferencjach oraz korzystanie z dostępnych materiałów edukacyjnych pozwalają na stały rozwój i poszerzanie wiedzy w tym zakresie.

Wdrożenie STEAM niesie za sobą sporo wyzwań, wymaga odpowiedniego wyposażenia i zasobów. Nie wszystkie szkoły mają dostęp do nowoczesnych laboratoriów, sprzętu technologicznego i materiałów edukacyjnych. Brak tych elementów utrudnia prowadzenie zajęć opartych na podejściu STEAM.

Nauczyciele potrzebują odpowiedniego przygotowania, aby skutecznie prowadzić zajęcia STEAM. Należy zapewnić im dostęp do szkoleń, materiałów edukacyjnych i możliwości rozwoju zawodowego. Brak odpowiedniego przygotowania może utrudniać wdrażanie innowacyjnych metod nauczania.

Wyzwania edukacji STEAM

Wszelkie wyzwania można zminimalizować dzięki:

  •   Współpracy szkół z instytucjami zewnętrznymi jest kluczowa dla sukcesu wdrażania podejścia STEAM.
  • Wsparciu instytucji takich jak muzea nauki, centra badawczo-rozwojowe, uczelnie wyższe i firmy technologiczne, które mogą oferować cenne zasoby
    i możliwości.
  • Realizację projektów, warsztatów i wycieczek edukacyjnych, które dają uczniom szansę na poznanie praktycznych zastosowań nauki i technologii.

Warto pamiętać, że dostępne są również różne źródła finansowania dla inicjatyw STEAM w Polsce. Rządowe programy, takie jak „Laboratoria przyszłości”, oferują lub oferowały dotacje na zakup sprzętu i materiałów dydaktycznych. Fundacje i organizacje pozarządowe finansują granty dla szkół chcących wdrażać innowacyjne metody nauczania oparte na STEAM.

Istotne jest również pozyskiwanie funduszy z Unii Europejskiej. Programy takie jak „Erasmus+” czy „Horyzont Europa” umożliwiają realizację projektów międzynarodowych, w tym związanych z edukacją STEAM. Ważne jest jednak, aby szkoły przygotowały starannie wnioski o dofinansowanie, uwzględniając szczegółowy plan realizacji projektu i jego wpływ na rozwój umiejętności uczniów.

Wdrażając kierunki polityki oświatowej należy pamiętać o regularnym monitorowaniu i ewaluacji efektów wdrażania edukacji STEAM. To pozwala na ocenę postępów, identyfikację obszarów wymagających usprawnień i dostosowanie działań do rzeczywistych potrzeb. Istnieje wiele narzędzi i metod oceny, które mogą być wykorzystywane, np. ankiety, testy, obserwacje lekcji, analizy prac uczniów.

Ewaluacja powinna obejmować nie tylko mierzalne wyniki, takie jak wyniki testów czy ocena projektów, ale także zmiany w postawach i umiejętnościach uczniów, np. wzrost kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów, czy zdolności do pracy zespołowej. Ważne jest, aby ewaluacja była przeprowadzona w sposób kompleksowy, uwzględniając wszystkie aspekty edukacji STEAM.

STEAM w polskiej edukacji jest w fazie rozwoju. Nowe wyzwania edukacyjne, technologiczne i społeczne wymagają ciągłego udoskonalania i dostosowywania koncepcji STEAM do potrzeb zmieniającego się świata. Ważne jest, aby w przyszłości rozwijać STEAM w oparciu o najnowsze badania, trendy i technologie.

Wspieranie innowacyjności, kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów w oparciu o STEAM ma kluczowe znaczenie dla rozwoju młodych pokoleń.
W przyszłości STEAM będzie odgrywać jeszcze większą rolę w kształtowaniu przyszłości edukacji w Polsce. Tegoroczne kierunki polityki oświatowej to szansa na tworzenie bardziej kreatywnej, innowacyjnej i ukierunkowanej na przyszłość edukacji. Warto więc rozpocząć działania już teraz, stawiając na innowacyjność i kompleksowość.

Autor: Marek Grzywna

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wpisać prawidłowy adres e-mail.
Aby kontynuować, musisz zaakceptować warunki